Font Size

SCREEN

Profile

Layout

Menu Style

Cpanel

Suria Indah

Imej matahari yang dirakamkan pada pagi ini 26-5-12 di Balai Cerap Mini Dr Mahamarowi Kota Bharu

Mengikut ramalan spaceweather tidak banyak aktiviti tompok matahari buat 3-4 hari kebelakangan ini tetapi letusan semarak sangat aktif sekali dan ini sangat jelas pada imej yang dirakamkan pada pagi ini.

Tetapi  sayang sekali cuaca pada KB tidak cukup untuk kita membuat pemantauan secara berterusan. Jika ahli kita mempunyai teleskop matahari seperti coronado disyorkan untuk memantau aktiviti2 ini supaya ia lebih menarik. Jika aktiviti semarak berterusan semasa transit venus tentu sekali fenomena ini akan jadi lebih menarik.. 

Salam dari Balai Cerap Mini Dr. Rowi 

  sun7_26-5-12_copy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

sun3_26-5-12p

Cerapan

Imej planet Zuhal yang dirakamkan pada Mar 28hb.Planet ini akan berada pada kedudukan oposisi tidak berapa lama lagi.Pada kedudukan ini planet Zuhal akan berada pada jarak yang paling dekat dengan Bumi dan akan kelihatan sepanjang malam. Dengan kata lain planet ini akan terbit pada waktu Maghrib dan terbenam ketika Matahari  terbit diufuk timor.

  saturn1_27-3-02

Manakala planet Marikh pula kelihatan makin kecil dan tetapi masih sangat menarik untuk dilihat. Pada malam kelamarin planet Marikh kelihatan mempunyai dua tompok putuh pada kedua-dua kutubnya.

 SalamDr. Rowi

Planet Neptune

  neptune2010

 

 

 

 

Ini adalah image planet Neptune yang dirakamkan oleh NASA yang pada keadaan kini (20 Ogos 2010) berada dalam keadaan opposisi. Iaitu  kedudukan dimana matahari bumi dan planet ini berada dalam garisan lurus.  Pada keadaan ini planet Neptune akan muncul di langit timur pada waktu matahari mula terbenam dan berada pada titik tertinggi dilangit pada tengah malam. Biasanya pada ketika ini juga planet berada paling dekat dengan Bumi, kedudukan oposisi bagi Planet Neptune kali ini begitu istimewa kerana tidak lama lagi planet ini akan berada pada titik dimana ia  buat pertama kali dijumpai pada tahun 1846. Menjadikan ia melengkapkan satu pusingan lengkap buat pertama kalinnya semenjak dijumpai. Peristiwa ini akan berlaku dalam tahun 2011 dan Planet Neptune akan berada dalam buruj Capricon sama seperti kedudukan semasa pertama kali mula dijumpai. Planet Neptune mengambil masa 165 tahun untuk melengkapkan pusinganya mengelilingi matahari.
 Bolehkah anda melihat Planet Neptun dengan mata kasar? Ia cuma kelihatan seperti sebuah bintang yang agak malap dan amat sukar untuk dilihat dengan mata kasar. Walaubagaimana sekali pun ini adalah masa yang paling sesuai melihat planet Neptune, jadi jangan mensiakan masa selepas sembahyang terawih nanti . Cuba perhatikan planet ini yang berada berdekatan antara Buruj Aquarius dan Buruj Capricorn. Jika anda mempunyai sebuah binokular dan teleskop berkomputer sudah tentu ia akan memudahkan pencarian dan melakukan pemerhatian.

Salam,
Dr Rowi

Marikh

 mars_19_2_12

Imej planet marikh yg dirakamkan pada 2.01 pg pada 19.02.12 bersama pelajar Maahad Muhammadi Lelaki, Miqdad Noran.


Rakaman dibuat melalui teleskop Takahashi's Mewlon 10'' dengan menggunakan kamera Skynyx 2-1 C sebanyak 1000 frame diambil dan diproses melalui RegiStax.


Untuk maklumat, planet Marikh akan berada pada posisi yg dekat dgn Bumi tidak berapa lama lagi, jadi, kita akan memantau perubahan pada saiz dan permukaan planet ini setiap mlm jika cuaca mengizinkan.

Penghijaban Zuhrah oleh Bulan

Berikut adalah urutan imej-imej penghijaban planet Venus (Zuhrah) oleh Bulan yang dirakamkan dengan menggunakan kamera CCD SXV-H9 di balai cerap mini Dr. Rowi bersama dengan beberapa pelajar. Imej ini dirakam pada petang 16 Mei. semasa kejadian ini, cuaca agak memuaskan dan kita berjaya merakam kejadian in.

vb11

Read more: Penghijaban Zuhrah oleh Bulan

You are here: Home All Articles Berita Balai Cerap Dr Rowi